Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης


Ενότητα 1. Εγώ – ένας ξεχωριστός άνθρωπος


Πρόγραμμα: Δεξιότητες για Παιδιά του Δημοτικού

Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού

(από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)

Περίληψη μαθήματος

Τίτλος

1.2 Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης

Προτεινόμενος χρόνος

  45-60 λεπτά

Εισαγωγή

 

Μοιράζομαι   τον   προσωπικό   μου «θησαυρό».

 

Δραστηριότητα 1

 

Συζήτηση, γράφουμε σ' ένα φύλλο ένα «Μπορώ» και ένα «Θα». Βάζουμε στόχους.

Δραστηριότητα 2

 

Νιώθω  όμορφα,  νιώθω  άσχημα  -ηώς μπορούμε να βοηθήσουμε. Ένα ατομικό σχέδιο δράσης. Συνέχεια και αξιολόγηση

Συνέχεια και αξιολόγηση

 

Γραπτή αξιολόγηση.

Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια

 

- Γράψτε μια σύντομη αναφορά για το αποτέλεσμα του σχεδίου δράσης. Τα μικρότερα παιδιά μπορούν να ζωγραφίσουν για την περίσταση.

- Επιλέξτε μια εργασία διαφορετική.

- Ζητάμε οικογενειακή υποστήριξη.


Σκοπός του μαθήματος

Να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά:

- να συνεχίσουν να καλλιεργούν την εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, ανακαλύπτοντας κι άλλα πράγματα για τον εαυτό τους και ερευνώντας τι μπορούν και τι δεν μπορούν να κάνουν.

- να αναγνωρίσουν τα όριά τους με τρόπο θετικό και δημιουργικό, και να θέσουν στόχους για το μέλλον.

- να συνειδητοποιήσουν ποια είναι η επιρροή τους στους άλλους ανθρώπους και ποιος είναι ο ρόλος που έχουν να παίξουν για την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης τους.

 

 


Θα χρειαστείτε:

·       στυλό, μολύβια, χαρτί.

·       έναν πίνακα ή μεγάλα χαρτιά σε πίνακα και χοντρούς μαρκαδόρους.

·       το περίγραμμα ενός μεγάλου δέντρου - κορμός και κλαδιά.

·       κομμένα φύλλα διαφορετικά χρώματα για τα «μπορώ» και τα «θα ήθελα».

·       προσωπικά σχέδια δράσης για το κάθε παιδί ατομικά τετράδια.

 

 

 

 

 

 

 

Προεργασία του μαθήματος

Ζητήστε από τα παιδιά να επιλέξουν και να φέρουν στο σχολείο έναν προσωπικό θησαυρό για να τον δείξουν και να μιλήσουν γι' αυτόν στους άλλους, κατά τη διάρκεια του μαθήματος.

Εναλλακτικές δραστηριότητες

Εάν δεν το έχουν ήδη κάνει, μπορούν να ετοιμάσουν ένα φυλλάδιο «Μπορώ, Δεν Μπορώ και Θα», φτιάχνοντας έναν κατάλογο με παλαιότερα επιτεύγματα και ελπίδες για το μέλλον.

Το μαγικό-κοχύλι - κάθε παιδί ενώ κρατά το κοχύλι λέει τρία θετικά πράγματα για τον εαυτό του/της, και δίνει το κοχύλι στον επόμενο.

Η σημασία της επιβεβαίωσης - καθόμαστε σε μικρούς κύκλους, και όλοι γράφουν το όνομα τους στο κάτω μέρος ενός φύλλου χαρτιού και το δίνουν σ' αυτόν που κάθεται στα δεξιά τους. Αυτός-ή γράφει πάνω -  πάνω στη σελίδα κάτι καλό γι' αυτόν του οποίου το όνομα βρίσκεται στο κάτω μέρος της σελίδας, το διπλώνει να μην φαίνεται αυτό που έγραψε και το δίνει στον επόμενο. Σιγά - σιγά θα φτάσει πάλι στον ιδιοκτήτη, και τότε θα μπορέσει να διαβάσει όλα τα θετικά που έγραψαν γι' αυτόν ή αυτήν στο χαρτί.

Γράμματα επιβεβαίωσης - βάλτε τα ονόματα όλων των παιδιών σε ένα καπέλο. Τα παιδιά τραβάνε ένα όνομα από το καπέλο και γράφουν ένα γράμμα επιβεβαίωσης σε αυτό το άτομο.

Λέξεις κλειδιά

φιλοδοξία • επιβεβαίωση • βελτίωση προσωπικών στόχων • βάζω στόχους • σκοποί • φιλοδοξία • βελτιώνομαι • αναπτύσσομαι • θετικός • αρνητικός • ευεργετικός • καταστρεπτικός • δημιουργικός

 

 

 


   Πλάνο του μαθήματος

Εισαγωγή

 

Επαναλάβετε την προηγούμενη ενότητα και αναφερθείτε περιληπτικά στο σημερινό μάθημα. Καλό θα ήταν να τονίσετε το γεγονός ότι είτε μας αρέσει είτε όχι όλοι επηρεάζουμε τους άλλους -με αυτά που κάνουμε και με αυτά που λέμε-όπως επίσης αυτά που κάνουν και αυτά που λένε οι άλλοι επηρεάζουν εμάς.

Δραστηριότητα 1

 

Ένα -  ένα τα παιδιά επιδεικνύουν το «θησαυρό» τους στην υπόλοιπη ομάδα και εξηγούν γιατί τον θεωρούν πολύτιμο.

Δραστηριότητα 2

 

Χωρίστε τα παιδιά σε ζευγάρια και ζητήστε τους να βρουν κάποιον με το ίδιο χρώμα μάτια ή μαλλιά.

Ζητήστε από τα παιδιά να μιλήσουν -και να γράψουν, εάν είναι απαραίτητο- όλα τα ξεχωριστά πράγματα που μπορούν να κάνουν, π.χ. να κάνουν ποδήλατο, να διαβάζουν σωστά, να τρέχουν γρήγορα, να κολυμπήσουν μια φορά την πισίνα. Κάθε παιδί επιλέγει μία «δεξιότητα», γράφει το όνομα του και τη δεξιότητα σ' ένα φύλλο «μπορώ» και κολλάμε το φύλλο στο δέντρο των «μπορώ και θα ήθελα» (εάν τα παιδιά δεν μπορούν να γράψουν καλά, γράφουμε εμείς αντί γι' αυτά στα φύλλα). Το κάθε ζευγάρι μιλάει τώρα για τα πράγματα που δεν μπορεί να κάνει, αλλά θα ήθελε. Επιλέγουν ένα για το οποίο θα προσπαθήσουν στο μέλλον (φροντίστε ώστε να είναι πραγματοποιήσιμος ο στόχος για την ηλικία του παιδιού). Τα παιδιά συμπληρώνουν φύλλα «θα ήθελα» και τα κολλάνε στο δέντρο.

 

Ομαδική συζήτηση και ανταλλαγή.

Δραστηριότητα 3

 

Ζητήστε από τα παιδιά να ορίσουν ένα γραμματέα και ένα δημοσιογράφο σε κάθε ομάδα. Τα παιδιά συζητούν για αυτά που κάνουν οι άλλοι και τα στεναχωρούν. Τι έκαναν γι' αυτό; Τι είπαν; Γράψτε τις απαντήσεις τους.

Συζητήστε για κάτι που έκανε κάποιος και τα έκανε να αισθανθούν όμορφα. Τι έκαναν; Τι είπαν; Γράψτε τις απαντήσεις τους.

Ανταλλαγή απόψεων. Φτιάξτε έναν κατάλογο θετικής συμπεριφοράς για την τάξη, π.χ. έπαινοι, ενθάρρυνση, ευχαριστώ.

Τα παιδιά επιλέγουν μία θετική συμπεριφορά και ένα άτομο με το οποίο την εφαρμόζουν. Ετοιμάζουν και συμπληρώνουν ένα προσωπικό Σχέδιο δράσης.

Συνέχεια και αξιολόγηση

 

Συζήτηση και ανταλλαγή σκέψεων, συναισθημάτων, νέων γνώσεων. Γραπτή αξιολόγηση αντί για το «Το μέρος του μαθήματος που μου άρεσε καλύτερα ήταν...» και «Δύο καινούρια πράγματα που έμαθα σήμερα είναι...».

Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια

 

Τα παιδιά πρέπει:

- να γράψουν μια σύντομη αναφορά, απεικονίζοντας το αποτέλεσμα του σχεδίου δράσης.

- να επιλέξουν μια εξωσχολική δραστηριότητα, π.χ. κηπευτική, πλύσιμο πιάτων για μία εβδομάδα.

Ζητήστε υποστήριξη και ενθάρρυνση από τους γονείς/οικογένεια για να τα καταφέρουν.

Επιπλέον εργασίες

 

Τα παιδιά θα μπορούσαν:

- να επεκτείνουν την εργασία και στο μάθημα της φυσικής, εφόσον ερευνούν βασικές ανάγκες - σωματικές και συναισθηματικές.

- να έχουν αρχείο για την «εργασία» τους, φωτογραφίες, σχόλια και υποδείξεις από τους γονείς τους.

- να ερευνήσουν τις πλούσιες λογοτεχνικές πηγές, από παραμύθια που αφορούν στην αυτοεκτίμηση και τις σχέσεις,   π.χ.   Το  Ασχημόπαπο,   και για τα μεγαλύτερα παιδιά "καληνύχτα κ. Τομ", της Μισέλ Μαγκόριαν.

 




Επαφή

Τα Δευτεράκια του 9ου Κιλκίς



  

Ο μικρός Γουίλλυ Μπητς έρχεται σαν πρόσφυγας στην επαρχία καθώς η Βρετανία βρίσκεται στις παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Είναι ένα μελαγχολικό στερημένο παιδί, που αρχλιζει σιγά-σιγά να ανθίζει κάτω από την φροντίδα του γερο-Τομ Όκλεϋ. 


Παιχνίδι για την καλλιέργεια της αυτοπεποίθησης

«Ένα λαμπερό αστεράκι»

Τι θα χρειαστείτε:

Ένα μπλε χαρτόνι

Κίτρινο/χρυσαφί χαρτί

Φωτογραφίες του παιδιού και των μελών της οικογένειας (σε μέγεθος ταυτότητας).

 

Με την συμμετοχή και την βοήθεια του παιδιού, ζωγραφίστε στο χαρτί αστέρια, αρκετά μεγαλύτερα από το μέγεθος των φωτογραφιών.

Κόψτε κάθε αστέρι και στο κέντρο του κολλήστε μια φωτογραφία.

Κολλήστε κάθε αστεράκι στο μπλε χαρτόνι.

Πείτε την παρακάτω ιστορία:

 

«Κάποτε σε μια χώρα μακρινή, ζούσανε πολλά αστεράκια μαζί.

Σε εκείνη την χώρα τα πάντα λάμπανε από το φως των μικρών εκείνων αστεριών.

Για αυτή την χώρα άκουσε και ένα μακρινό αστέρι, που ήταν, όμως, μουντό, χωρίς φως και χωρίς χρώμα.

Αποφάσισε, λοιπόν, να πάει στην χώρα των αστεριών για να δει τι κάνανε τα άλλα αστέρια και είχανε φως.

Περπάτησε μέρες πολλές και νύχτες ατελείωτες, ώσπου τελικά τα κατάφερε και έφτασε κατάκοπο στην χώρα των αστεριών.

Παντού υπήρχε φως από τα αστέρια. Άλλα έφεγγαν περισσότερο και άλλα λιγότερο, όλα όμως ήταν λαμπερά και χαρούμενα.

Άρχισε να ψάχνει για το μυστικό που είχαν και λάμπανε, ρωτώντας το κάθε ένα πως τα κατάφερνε.

-Εγώ, του είπε ένα, λάμπω επειδή ζωγραφίζω όμορφες θάλασσες.

-Εγώ, του είπε ένα άλλο, επειδή τραγουδάω όμορφα.

-Εμένα η λάμψη μου έρχεται από τις καλές πράξεις που κάνω.

Κάθε αστεράκι είχε και κάτι καλό να του πει.

Τότε το μακρινό αστέρι αναρωτήθηκε τι μπορούσε να κάνει το ίδιο για να λάμψει.

Όμως και αν το έβρισκε, ποιος θα του μάθαινε να το κάνει;

 

Στο σημείο αυτό, ζητήστε από το παιδί να σας πει «ως αστέρι που λάμπει», τι μπορεί να διδάξει στο μακρινό αστέρι.

Αν το παιδί δυσκολεύεται να βρει κάτι καλό, βοηθήστε το λέγοντας τα προτερήματά του.

 

Πηγή: Γεωργιάδου Ν. "Θεραπευτικά παιχνίδια", Εκδόσεις Οξυγόνο